Bild nyhet - ”Våra fiberkunder får tillgång till alla som vill leverera tjänster”
2021-10-06

”Våra fiberkunder får tillgång till alla som vill leverera tjänster”

Efter några intensiva år med fiberutbyggnad i hela kommunen tar Trollhättan Energi nästa steg för att skapa förutsättningar för framtidens digitala utveckling. Under nästa år axlar fibernätsägaren även rollen som kommunikationsoperatör (KO).

Från den 1 juni 2022 tar Trollhättan Energi ett utökat ansvar för leveransen av tjänster via fibernätet till sina fiberkunder. Det innebär att Trollhättan Energi tar över teknisk utrustning i fibernätet och ansvaret för kontakten med de leverantörer som erbjuder tjänster i nätet.

– Med vår utrustning säkerställer vi att du som fiberkund får tillgång till alla tjänsteleverantörer som vill leverera sina tjänster i vårt öppna stadsnät. Om någon annan fiberleverantör sätter upp utrustning i din fastighet, finns det en risk att du inte får tillgång till samma utbud, säger Tom Nordal, stadsnätschef hos Trollhättan Energi.

Nätavgiften kommer inte att förändras, den utrustning som finns hos fiberkunderna kommer vara kvar.

– Det blir enklare för våra 10 000 fiberkunder då vi kan påverka leveranssäkerhet och utbud på ett positivt sätt. Vid exempelvis driftstörningar kan vi agera snabbare och via vår egen plattform för fibertjänster kan våra kunder välja sin tjänsteleverantör. I framtiden vill vi att du ska få ut det mesta och bästa av ditt uppkopplade liv – och kunna erbjuda nya spännande digitala tjänster. Där är vi inte ännu. Nu arbetar vi för fullt med att dina tjänster inte ska komma att beröras alls vid övergången och att du ska kunna, om du vill, behålla nuvarande tjänsteleverantör.

Det utökade ansvaret och övertagandet av teknisk utrustning kommer att ske successivt, mellan februari – maj 2022. Under den perioden kan det bli mindre störningar i fibernätet.

– Som fiberkund hos oss ska du förhoppningsvis inte märka något alls i samband med övergången. Vid eventuella störningar aviserar vi dig via sms och vår hemsida i så god tid vi kan, säger Tom Nordal. 

Läs mer om vår sms-tjänst här: https://www.trollhattanenergi.se/driftinformation.

Mer information kommer längre fram.

Tom Nordal

Tom Nordal, stadsnätschef Trollhättan Energi

Tillbaka till nyheter